The Pale Ontologist
BMG 2001
Paleface on nostettu Suomi-räppäreistä jonkinlaiselle jalustalle. Paleface on ollut vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa, joten miehellä on pohjaa, jolta kritisoida maan nykymenoa. Paleface ottaa kantaa kriittisesti, ollen huomattavasti fiksumpi kuin keskiverto kotimainen rap-artisti. Ja niin päin pois, tätähän on saanut lukea lehdestä jos toisestakin.
Eikä se aivan turhaa olekaan. Kyllä minuun ainakin Palefacen nykyisen maailmanmenon ongelmiin rehellisesti kantaa ottavat tekstit iskevät paljon paremmin kuin turhanpäiväinen itsekehu, joka tuntuu olevan varsin tyypillistä tällä hetkellä.
Aloitetaan silti musiikista. Taustoja ovat väsänneet niin Kalpeanaama itse kuin monet muutkin, mm. Jonny Bro, Aksim2000, Tiedemies ja kenties mielenkiintoisimpana mm. Tango for Four -kvartetissa vaikuttava Jaan Wessman. Biiseistä musiikillisesti selkeimmin joukosta erottuvat "Keep Hope a Lie" jousitaustoineen ja "Moloch (whose)", jota hallitsee mielenkiintoinen sample. Muutoin biitit nykivät taustalle varsin mukavasti.
Mitä tulee itse rytmikkääseen puhelauluun, sen Paleface todentotta taitaa. Vakuuttavan hyvällä kielitaidolla kirjoitetut tekstit virtaavat hyvin; riimit ovat paikoin hyvinkin kekseliäitä ja osuvia. Ainoastaan "Keep Hope a Lie":n hieman epätasaisesti putoilevat korostukset ottavat korvaan pahasti. Vierailevia tähtiä ei juuri nähdä, itse asiassa tasan yksi. Father Metro käy tekemässä tasaisen hyvän vierailun "All I Need Is Just a Lil' time"-biisissä.
Itse tekstit, sitten. Kuten sanottua, Palefacelta englanti soljuu
ongelmitta. "Maximize the Prophet" aloittaa levyn tehokkaasti (tai
aloittaisi, mutta alkuun on laitettu varsin tympeä introbiisi - tällä
olisi ollut paljon parempi aloittaa) - I huff it and I
puff it and I maximize the profit and I blow your house down
.
"The Iconoclast" kritisoi hiphop-skeneä, mutta kritiikki sopii kyllä
lähes skeneen kuin skeneen: Why's an MC an immediate
sell-out when he earns a mark?
Kertokaapa se.
"Keep Hope a Lie" on levyn virallinen slovari, joka kärsii
ärsyttävästä riimien korostamisesta. Jokunen mainio riimi sentään
biisissä on. I trust written word 'cos books lie none,
authors often do 'cos it looks like fun
. "Dove on a Greasy Plate"
lienee vähiten suosikkini. Raskassoundinen biisi toistaa
kertosäettään turhan paljon.
"Sensory Deprivation" on Palefacen synkkää tyyliä parhaimmillaan.
I know that Jesse Helms is really Oswald Pohl and Bob
Dole leads Coal Control and Swiss banks are an ol' faithfull
laundromat for the likes of Helmut Kohl
. "Moloch (whose)" on
vielä synkempi. Paleface is here to tell you why the
Land of the Brave became the Land of the Slaves, a whole nation left
to stand on the rails, a freight train's coming and the Illuminati's
weighing sand on the scales
Sanomaa riittää myös "Emcees Say the Darndest Things":ssä. Is an MC far-sighted, far-off, far-fetched or far-reaching?
Stop spitting that self-possessed shit and start teaching
. Mitä
jos kaikki MC't omakehun ja muiden haukkumisen sijaan saarnaisivat
yhteiskunnallisia ongelmia? Niinpä.
Levyn lopettaa bonusbiisinomaisesti "The Ultimate Jedi Mind Trick
- Episode IV", Palefacen ensimmäinen läpimurtohitti. Mikä se mystinen
"Mind Trick" sitten on? No tietysti se, kuinka George
Lucas onnistuu viemään kaikkien rahat omaan taskuunsa... Keep spendin' those dollars
.
Paleface on ehdottomasti parasta antia kotimaisen rapin saralla. Rapin yleensäkin, itse asiassa. Minuun Palefacen tiedostavan synkkä tyyli uppoaa huomattavasti paremmin kuin turhanpäiväinen bailumeininki. Paleface on ollut vähän liikaakin esillä mediassa, mutta ihan ansaitusti. Jos suomiräp-ilmiö tuottaa lisää tällaisia vakavammin otettavia artisteja, voi kaikenmaailman petrinygårdit ym. sonnan kenties hyväksyä välttämättömänä lieveilmiönä...