Kepeää ongelmanratkontaa virtuaalipuitteissa

The Room VR: A Dark Matter

Moniosaisen puzzlepelisarjan VR-versio tarjoaa suoraviivaista ongelmanratkontaa elämyksellisessä virtuaalitodellisuudessa.

Fireproof Games, 2020

Tuettu: Oculus, Playstation VR, Steam VR, Viveport.
Testattu: Oculus Quest 2.

En ole pelannut The Room -sarjan pelejä mobiililaitteilla, sarja on tuttu ainoastaan nimen tasolla. Olen kuitenkin viihtynyt muuten tosimaailman pakohuoneissa, erinäisten muiden puzzlevideopelien parissa ja lautapelien pulmapeleissä (erityisesti Unlock!– ja Exit-sarjat). Niinpä Oculus Quest 2 -laitteen hankkimisen myötä The Roomiin tutustuminen oli helppo päätös.

Pelin juonella ei palkintoja voiteta: pelaaja on lontoolainen poliisi 1900-luvun alusta, tehtävänään selvitellä katoamistapauksia. Poliisilaitokselle toimitetusta paketista löytyy mystinen esine, joka avaa näkymiä toiseen todellisuuteen ja pelaaja löytää itsensä pian kummallisista paikoista selvittelemässä katoamisten mysteeriä salaperäisten kirjeiden avustuksella.

Juoni on vain tekosyy heittää pelaaja hienoihin paikkoihin ratkomaan enemmän tai vähemmän teennäisiä pulmia. Ei siis mitään uutta siinä. Puitteet ovat kyllä kauniit ja läsnä olemisen tuntu on mukava: on hienoa katsella huoneita sisältä päin. Varsinkin pelin toisen osan kirkko on näyttävä.

Peli etenee pulmia ratkoen. Kun pulma selviää, palkintona tulee tavallisesti joku esine, jolla pääsee eteenpäin jossain toisessa pulmassa. Enimmäkseen peli etenee sujuvasti, sillä tilat ovat melko pieniä, eikä erilaisia mahdollisuuksia ole kovin paljon. Pulmat itsessään ovat melko helppoja, en oikeastaan missään kohtaa joutunut vaivaamaan päätäni suuremmin. Ratkominen oli kuitenkin mukavaa puuhastelua, joka on verrattavissa helpohkon sanaristikon täyttämiseen: suurin osa menee helposti, välillä joutuu vähän pähkäilemään, mutta missään kohtaa ei tyssää.

Jos tyssää, vihjeitä on tarjolla. Muutaman kerran päädyin vihjeitä käyttämään; vaikeuksia ei tullut itse pulmissa, vaan enemmän pulmiin käsiksi pääsemisessä. Aina en huomannut ihan jokaista juttua, jota voi käpistellä, ja yhdessä kohtaa eteneminen pysähtyi, kun en nähnyt kauempana ollutta esinettä. Jokaisessa kohdassa vihjeet auttoivat hyvin, eli vihjeistys vaikuttaisi olevan todella hyvin tehty. Se ei ole tässä lajissa itsestäänselvyys.

VR-pelaaminen sujuu vaivattomasti. Esineiden käsittely oli pääasiassa helppoa ja intuitiivista. Etenkin alkupelin isot mekaaniset laitteet ovat miellyttäviä käsitellä, kun ohjaimen puristaminen antaa vähän viitettä oikeasta tuntemuksesta. Hienomotorisempi säätäminen ei ole aina yhtä sujuvaa. Liikkuminen huoneiden eri paikkojen välillä on notkeaa teleporttaamista, joka ei aiheuta pahoinvointia. Pelaaminen sujuu hienosti istuen tai seisten. Tarinan kuviot nojaavat hieman lovecraftiaanisen kauhun suuntaan, mutta mitään pelottavia tai uhkaavia elementtejä tai säikyttelyä pelissä ei ollut: pelaaja on vain tarkkailija.

Isoin vikahan tässä on, että tarina on kovin äkkiä nähty. Muutamaa tuntia pidempään The Room VR:n parissa ei voi viettää, vaikka mieluusti olisin tätä pidempään tehnytkin. Hinta tuntuu siis hivenen korkealta, etenkin jos tämän pelaa vain yksin. Jos pelaajia löytyy useampi, hinta on jo kohtuullisempi. Kovan luokan pulmanratkojille The Room VR on aika kepoinen välipala ja vaikkapa The Witness tarjoaa merkittävästi enemmän tekemistä ja vaikeampia pulmia. Se ei toki ole VR-elämys, mutta puzzlenystäville silti vahva suositus. The Room VR:n parasta kohderyhmää ovat enemmän helpompia pulmia kaipaavat elämystenmetsästäjät.