Resident Evil 4 on edennyt mukavaa tahtia, kymmenisen tuntia on jo mittarissa. Tarina etenee mielenkiintoisen epämääräisesti. Juonta viedään eteenpäin epämääräisesti pöydillä lojuvilla kirjeillä, saa nyt nähdä, miten tämänhetkiset odotukset toteutuvat. En tiedä, mikä sitten olisi paras ratkaisu; pitäisikö nykyisten odotusten osoittautua harhaanjohtamisen tuottamiksi vääriksi käsityksiksi vai vahvistua entisestään. En tiedä välitänkö, sillä Resident Evil ei juonellaan erityisemmin loista.
Tunnelmaa kuitenkin riittää ja vauhdikasta toimintaa. Peli rytmittää paikoin hyvinkin ankaria toimintaosuuksia ja rauhallisempaa tutkimista mukavasti. En pidä lainkaan pahana, että kartasta näkee, minne seuraavaksi mennään ja missä odottaa seuraava tallennuspiste. Se syö pelistä epämiellyttävää epävarmuutta, eikä latista tunnelmaa; putkijuoksu mikä putkijuoksu, olkoon sitten rehellinen. Sehän se vasta tunnelmaa luo, kun tietää, että tämän oven takana sen pahan on odotettava.
Pidän suuresti pelin vihollisista. Rauhassa raahustavia zombeja ne eivät ole, vaikka vähän verkkaisemmin kulkevatkin. Järkeä on kuitenkin päässä edes hitunen: kun osoittaa lasertähtäimellä otsaan tarpeeksi kauan, piruparat väistävät. Hitaiden kävelyaskelten ajoittainen vaihtuminen ryntäilyyn toimii. Nappi tai pari otsaan onneksi pysäyttää möröt, mutta jos ampumisen kanssa odottaa liian pitkään, päätön ruumis saattaa vielä hujauttaa viimeisen iskun ennen kaatumistaan. Pelottavaa.
Paria parannusta käyttöliittymään toivoisin. Sivuaskellus olisi kova juttu. Pleikkarilla askeleet olisi helppo sijoittaa alempiin liipasimiin, mutta Cuben ohjaimelle yhtä kätevää kontrollia olisi vaikea keksiä. Jonkinlainen läheisyysmittarikin olisi hyvä, vaikka joku välähdys ruudun laidalla, kun sivulta lähestyy vihollinen. Näkökenttä on kuitenkin aika kapea, oikeasti sivulta tulevan huomaisi paremmin vaikka katselisikin eteenpäin. Nyt joukkotappeluissa ahdistaa, kun ei näe sivulta tulevia vihollisia.
Hieno peli Resident Evil 4 joka tapauksessa on. Vaikka juoni onkin vähän hihasta vedetyn oloinen ja tapahtumia vedätetään välillä liiallisuuksiinkin asti, tunnelmallinen peli toimii sittenkin ja tuo uutta henkeä kauhupelitarjontaan.
09.04.05 16:52Tämän blogimerkinnän TrackBack URL on:
http://www.melankolia.net/mt/mt-tb.cgi/3193
Ei ole hetkeen tullut oltua yhtä koukussa johonkin peliin kuin RE4. Varmasti tuo sidestepin puute tai näkökentän rajallisuus on ihan suunnitelmallista, en oikein sidesteppiä jää kaipaamaan. Yleensä tappelut menee ainakin mulla aikamoiseksi kikkailuksi, tyyliin ammutaan lipas tyhjäksi ja silloinkin on joku örkki päässyt viereen. Siinä sitten inventoryyn, haulikko käteen ja inventorystä peliin palatessa on jo oikea triggeri alhaalla ja sitä hakkaa täysillä A:ta, että kerkeisi ampumaan sitä pahista ennenkuin se tarraa kiinni. Pelissä on kivasti kaikenlaisia eri tapoja hoitaa vastustajat päiviltä, aika hyvin johonkin korkealle kattoon tms on saatettu kätkeä jotain öljylamppuja jotka voi rojauttaa niskaan.
On peli onnistunut jokusen kertaa pelästyttämäänkin mitä ei ole moneen vuoteen tapahtunut.
Lähettäjä: Reko (24.04.05 15:38)