lokakuu 11, 2004

Killzone ja konsoli-FPS:t

Uusimman Pelaajan mukana tuli pelattava demo marraskuun alussa ilmestyvästä Killzonesta. Siinä on peli, jota tullaan melkoisella varmuudella hehkuttamaan ja paljon. PS2 saa vihdoin Halonsa, mutta saako Halo voittajansa?

Minua ei kuitenkaan suuremmin jaksa liikuttaa. Killzone vaikutti pikaisen pyrähdyksen perusteella näyttävältä, mutta jotakuinkin tympeältä FPS-räiskeeltä. Pahin ongelma omalla kohdallani on ehdottomasti ohjaus: minun mielestäni konsoliohjain ei vain sovi nopeatempoiseen FPS-menoon. Ohjaus ja katselu on liian epätarkkaa. Kenties kysymys on vain tottumisesta ja tarpeeksi kun harjoittelisi, tarkkuus kehittyisi, mutta väitän silti, että näppäimistö ja hiiri -yhdistelmä on ihan lyömätön sekä tarkkuuden, nopeuden että mukavuuden suhteen.

Hitaampitempoisissa peleissä homma toimii, ainakin Metroid Primen kontrollit ovat ihan ok. Siinäkin koko homman pelastaa automaattilukitus vihollisiin. Ilman sitä peli jäisi ainakin minulta pelaamatta. On vain joitain juttuja, joihin konsoliohjain ei kelpaa, ja hiiren korvikkeena toimiminen on yksi niistä.

Omalta osaltani Killzoneen tutustumista häiritsi toinenkin juttu: en hoksannut kääntää pystyakselia toisinpäin. Tämä jos mikä on tottumiskysymys: Johannalle on ihan ilmeistä ja helppoa, että kun kääntää ohjainta ylös, katse kääntyy ylös. Itse olen tottunut lentokonetyyppiseen ohjaukseen jossa ohjaimen työntäminen eteenpäin kääntää katseen alas. Jännä juttu.

11.10.04 10:52
Kommentit ja Trackbackit

Tämän blogimerkinnän TrackBack URL on:
http://www.melankolia.net/mt/mt-tb.cgi/602

Vaikka on pari vuotta vanha merkintä, niin silti: osittain tietysti tottumiskysymys, mutta on tässä kaksi oikeaakin asiaa käsissä. Ensinnäkin DualShock on suuren kuolleen ('neutraalin') alueensa vuoksi melkeinpä kelvoton FPS-pelaamiseen. Toisekseen konsoli-FPS:t pitää ohjelmoida kiinnittäen erityistä huomiota kontrolleihin: suoran hiirilogiikan siirtäminen ei vaan toimi.

Kamalasta esimerkistä käy vaikka Xboxin Rainbow Six 3, joka on miltei pelikelvoton. Jos tähtäyksen pitää tarpeeksi tarkkana, hahmo kääntyy liian hitaasti, jos taas haluaa nopeutta, tähtäintä ei saa pysähtymään kohteen päälle.

Päinvastaista esimerkkiä tarjoilee Xboxin Halo, jonka padiohjauksesta saisivat kaikki ottaa mallia. Hiiriohjaus ei tunnu yhtä toimivalta ratkaisulta kuin erinomaisesti säädetty tähtäysapu. Moni ei edes huomaa, miten Halo helpottaa tähtäämistä. Myös esimerkiksi Boxin Doom 3:ssa on hyvin toimiva systeemi. Siinä on myös hurja automaattitähtäys optiona, mutta sekin on saatu tuntumaan toimivalta. Kyse on vain siitä, että padiräiskintöjä tehdessä ohjaukseen pitää tosiaan paneutua. Kääntymisen kiihtyvyys ja automaattinen hidastuminen kohteen päällä ovat välttämättömyyksiä, jotka helpottavat ohjaamista, eivät mitään "huijaamista".

Lähettäjä: Joonas (21.02.06 12:33)
Jätä kommentti









Jätä tietosi tallentava keksi?