Olemme yrittäneet pelata paljon kehuttua Syberiaa, mutta vähän on ollut pelaaminen tervanjuontia. "Syberia proves beyond a shadow of a doubt that the adventure game genre is still full of life", sanotaan GameSpotissa, mutta olen kyllä eri mieltä. Yksi Syberian vakavimmista ongelmista on nimittäin sen erittäin kuollut ilmapiiri. Valadilenen kaupunki on ehkä autioitumaan päin, mutta siltikin tunnelma on liian staattinen. Pelin taide on fantastista, sarjakuvataiteilijana tunnettua Benoit Sokalia ei ole turhaan hyödynnetty, mutta samalla ruudut ovat staattisia ja elottomia. Pelissä on liikaa täysin tarpeettomia ruutuja, joissa ei ole ensimmäistäkään elävää kohtaa. Vaikka ruudussa olisi kuinka mielenkiintoisia esineitä, niitä ei voi edes katsoa. Tuntuu, että päähenkilöltä ei irtoa minkäänlaista kommenttia mistään, mikä ei ole pelin kannalta relevanttia. Minusta jo pelkkä mahdollisuus katsella useampia asioita pelissä tekisi maailmasta elävämmän ja kiinnostavamman.
Pelin ongelmatkin ovat vähän kummallisia. Jos Voralbergien automaton-tehtaalla on mekaanisten koneiden vetämiseen standardoitu Voralberg-avain, miksi jokaiseen avainta tarvitsevaan aparaattiin pitää löytää jostain jemmasta uusi avain? Kyllä Beyond Good & Evil on vain paljon parempi malli sille, miten seikkailupelejä kannattaa tehdä.
03.05.04 20:30Tämän blogimerkinnän TrackBack URL on:
http://www.melankolia.net/mt/mt-tb.cgi/472
Enpä nyt sanoisi, että Beyond Good & Evil on suunta, johon seikkailupelit pitäisi suunnata. Ehkä toimintaseikkailu olisi hyvä siirtää tuonne suuntaan mutta raskaammat, kuten Syberian pitäisi olla, saisivat ammentaa yhä vahvoista tarinoista ja upeista grafiikoista. BGnE:ssä tarina tuntui jossain vaiheessa unohtuvat kevyen toiminnan lomassa. Syberia voi antaa enemmän yhdistettynä jatko-osaansa, sitä odottelen ennen kuin kosken ensimmäiseenkään.
Lähettäjä: Aleksi (04.05.04 21:09)Nojoo, ei BG&E ole toki ainoa mahdollinen suunta. Mutta kyllä se pelinä huomattavasti Syberiaa kiinnostavampi on, vaikka juoni ei ehkä yhtä suuressa osassa olekaan.
Syberiakin voisi olla kiinnostavampi, jos a) maailma olisi vähemmän kuollut (turhia ruutuja pois, enemmän elävää detaljia) ja b) juoni olisi uskottavampi. Jokin Syberian tarinassa minua tökkii, en vain kykene uppoutumaan peliin suurellakaan innolla.
Lähettäjä: Mikko (05.05.04 11:19)