Microphoneaye
Universal Music 2001
Suomiräppi-ilmiötä sinänsä ei kannata liikaa vatvoa; siitä riittää juttua muualla ihan tarpeeksi. Artistien taso vaihtelee reilusti taiteellisesti kunnianhimoisemmasta puhtaaseen rahastusmentaliteettiin. Jotkut artistit erottuvat joukosta positiivisesti ja yksi näistä on Kwan.
"Microphoneaye" on mainion tarttuva hittibiisi, parempi kuin edeltäjänsä "Padam". Kwan erottuu massasta etenkin nais-mc Marikon ansiosta, mutta musiikillisiakin ansioita bändillä on. Hitintekotaitoakin riittää.
Sinkku tarjoilee intron jälkeen neljä versiota itse biisistä. Perusversio on vanha tuttu radiosoitosta, tarttuva ja rullaava kepeä hiphop-hitti. Sinkun kiinnostavin anti löytyy kuitenkin vasta sen jälkeen. Dj Midaksen remix sinänsä ei ole kiinnostava, mutta a capella- ja instrumentaaliversiot ovat. Yksinkertaisesti: Marikon ja Tidjanin vokaalit on irroitettu taustasta ja kumpikin esitetään erillisinä.
Loistava idea, kuka sen sitten onkaan keksinyt. Taustamusiikittomasta versiosta kuulee sanat (jotka ovat täynnä erilaisia heittoja populaarikulttuurin suuntaan eivätkä aivan täynnä oman erinomaisuuden korostamista) paljon paremmin ja muutoinkin voi keskittyä Marikon ja Tidjanin osuuteen biisissä. Kumpikin on mielestäni taidokas ja persoonallinen mc, ehdottomasti kotimaisten rap-artistien parhaimmistoa.
Mainio sinkku, siis, ehdottomasti Suomiräppi-ilmiön annin parhaimmasta päästä.