Haistan salaliiton julmaa kostoa ylempäin voimain taholta
Minä en ymmärrä yhtään pääsiäistouhottamisen päälle. Lapset kiertelevät intopiukassa kylillä viikkoa ennen pääsiäistä rimputtelemassa viattomien pääsiäisvastaisten tahojen ovikelloja haluten heilutella risuja. Siitä hyvästä palkkiota pitäisi vielä antaa. Muka perinne. Tiedoksi vaan, että avaan oven heti, kun käännyn ortodoksiksi.
Ja entäpä sitten kouhkaaminen lampaan resepteistä ja kananmunien maalaamisesta [miksi _kukaan_ haluaisi syödä kananmunia pääsiäisenä, kun sitä lammasta ja herkkua on paikat väärällään]. Tai rairuohon kasvattamisen jännyydestä ja siihen sitten kivasti Tiimarin antimista askarreltujen munien ja tipujen asettelemisesta. Ihme toohottamista. Pääsiäinen on kiva, kun on töistä vapaata. Mämmi on hyvää. Kerman ja sokerin kanssa. Mutta siinä se. Piste.
Eilinen hiuskampausalennustilani johti välittömästi puheluun Latelle. Parturin tuolissa otin tottuneesti laatulehti Seiskan luettavaksi ja eikö kannessa ollutkin Hannele Laurilla juuri oikean näköinen tukka. Sanoin Latelle, että jotakin tommosta ajattelin tällä kertaa. No. Kyllähän te Laten ja rekkalesbon muistanette. Puolen tunnin saksittelun jälkeen Late sanoi, että kyllä tää mun mielestä nyt Laurin voittaa kevyesti.
Jonkin sortin kostolta tämä nyt ylempäin voimain taholta käsin vaikuttaa, että minunlaiseni parkkiintuneen pääsiäisrituaalien vihaajan täytyy näin ollen vastoin tahtoani esiintyä talouden virallisena noita-akkana.
Jälkipuheet
Jos Latella oli mielessä sellainen kampaus, joka Hannele Laurilla on ambulanssissa matkalla sairaalaan jonkun allergisen reaktion kourissa?
Voin suositella kampaamoa, jossa nykyään käyn ja josta en enää IKINÄ luovu - olen ihan lääpälläni siihen paikkaan!
Mää pyörryn nyt
Heh, kiitos, nauratti taas :). Ja olen samaa mieltä. Paitsi etten tykkää mämmistä. Ja uusi kampaajani teki kohtuullista (vaikkei hyvää) jälkeä.
Ainakaan tämän kanssa ei millään saa kulumaan puolta tuntia.
Alma, laita mulle mailia. Hyvät kampurit ovat kiven alla eikä me haluta että puoli mansea varaa meidän ajat, eihän.
Mitä sää Piennas höpiset, mämmi on hyvää. Mikä onkin ainoa mämmin puolustus. Minen ymmärrä näitä perinnejuttuja. Milloin muka lampaan syöminen on ollut suomalainen pääsiäisperinne? Eiköhän sekin mahda juontua tuolta jostain turkistaniasta ja teurasjuhlista, jotka taas johtui paaston loppumisesta. Siitähän se on mämmikin peräisin. Milloin Suomessa muka on perinteisesti paastottu?
Kananmunia ja tipuja en tajua. Mitä varten keltaiseksi värjätyt tiput kaivetaan kanaloista pääsiäiskuviin?
Niin ja eikös pääsiäisenä syödä perinteisesti koko kana? Mistä sekin johtuu. Samalla logiikalla pääsiäisenä pitää kutoa lampaanvillasukkia ja tehdä lampaanahkakenkiä.
Kenellä on kivaa, kun penskat puetaan noidiksi ja ne lykätään kerjuulle?
Kiitos nauruista!
Tuli sopivaan rakoon kun itse olen menossa kampaajalle tänään, täytyy koittaa pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja unohtaa lehdet.
Mämmi ei ole mistään kotoisin. Minäkin tiedän yhden todella hyvän kampaajan tampereella.
Älä vaan näytä yhtään mitään kuvaa, älä ainakaan Laurin. No, Lauri Tähkän tukka olis kyllä makee.
Mitä ihmettä: MÄMMI ON HYVÄÄ.
Jospa teillä on Alman kanssa sama kampaaja. Mutta latella on hihaton paita, bodarin käsivarret ja kivoja tatskoja.
Jou mään, osta magee pipo. Pääset pahimman yli.
Virpojat on kyllä vihonviimeinen riesa. Jossain vaiheessa jopa suunnittelin osallistuvani yleisiin askartelutalkoisiin tekemällä ulko-oveen ripustettavan taulun, jossa virpomaoksan yli on vedetty paksu punainen ruksi, sais lukutaidottomillekin tiedoksi ettei kannata rimputella. Nyt en enää kehtaa, kun risunheiluttajat on pääosin kuopuksen kavereita. Oma mukula ei kyllä virvo kuin sukulaisia, jotka pääosin siitä jopa ilahtuvat, höyhenelliset oksat on kuulemma erinomaisia kissanleluja.
Lampaan jätän suosiolla väliin, mutta mämmi on hyvää, ja suklaamunat. Muutenkin pääsiäiskoristelu on musta ihan mukavaa, kun alkaa olla valoisaa sekä sisällä että ulkona. Jouluhössötystä en sit taas jaksa yhtään, sisäinen karhuni haluaa siihen aikaan nukkua talviunta.
Joo, mulla on magee pipo nyt. Ongelmaksi muodostui ne uudet Kossit, jotka on kyllä mageet sen pipon päällä mutta lievästi vaimentavat elämystä. Jos laitan ne pipon alle, on kahta hölmömmän näköinen.
Ei ole helppoa naisen elämä.
Mukavaa nähdä, että muitakin ahdistaa pääsiäisvouhkaaminen.
Pääsiäisessä oli puolensa. Kiva, kun on ensin yksi harjoittelulötköttelypäivä, sitten kaikki on taas normaalisti hetken palatakseen hitaaseen pysähtyneisyyteen. Toinen pääsiäispäivä on kuin almanakasta unohtunut ylimääräinen päivä, joka ei ole oikein pyhä, eikä ainakaan sunnuntai tai maanantai. Päivä, jolloin ei tarvitse tehdä mitään ja silti menee ja tekee kaiken aikaa, koska aikaa on loputtomiin.
Eilen aamulla me4nin vaihtamaan kelloon patterit puoli kymmeneltä, kun luulin sen pysähtyneen.
Suomihan on ollut katolinen maa 1500-luvulle saakka, ja silloin on paastottu. Nykyisen kaltainen mämmi onkin peräisin Lounais-Suomesta, mikäli Wikipediaan on uskominen. Olen kyllä kuullut sellaisenkin selityksen, että mämmi on ollut alun perin ympärivuotista ruokaa.
SKS:n vuotuisjuhlasivuilta löytyy jotakin kivaa myös pääsiäisestä, mutta lampaita ei siellä mainita.
http://www.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/paasiainen/index.htm
Munaselitys kyllä on looginen. Mutta edelleenkään en hyväksy tätä noidiksi pukeutumista ja kerjäämistä. Oikeastihan sekin kai pitäisi mennä niin, että ensin virvotaan palmusunnuntaina (okei, ehkä siinä on jotain kristinuskoa, mutta ne noidat, hm, no joo ehkä Suomessa on uskottu noitien voimaan ja pahan karkottamiseen....) ja sitten palkat kerätään pääsiäisenä. Nykyisin pitää saada heti kaikki mulle nyt ja palmusunnuntain iltana on kadunvarret väärällään suklaamunan kääreitä ja puoliksi syötyjä suklaamunia.
Enkä nyt kovin perinteeksi tuota virpomista sanoisi, olisikohan 10-15 vuotta vanhaa keksintöä. Jos sitäkään.