« Nostalgia II | Etusivu | Vanhemmat »
toukokuu 20, 2004
Pohjalainen hegemonia
Urbaaneissa ympyröissä pyöriminen vieroittaa kummasti kotimaakunnan ajatusmaailmasta. Onneksi Ilkka löytyy myös verkosta. Parhaiten herättää aina yleisönosasto: sitä silmäillessään muistaa, että on todella kotoisin yksikulttuuriselta ja yksiarvoiselta seudulta. Vaikka Etelä-Pohjanmaa on lakeaa, eivät siellä uudet tuulet mahdu tuulettamaan hegemoniaa.
Kirjoitus, joka on saanut virikkeen Sunnuntaisuomalaisen artikkelista Viiltävä kipu:
Jutun Viiltävä kipu oireet muistuttivat paljolti saatananpalvonnan oireita, mitä koulutetut ammattiauttajat eivät toisinaan kykene selittämään tieteen rajallisuudella ns. henkimaailman asioina. ---
--- Seuraavan loppukommentin toivoisin herättävän ihmisten henkisen ajattelun moraalia lähimmäisen kuolemasta. Oli luterilainen, lestadiolainen, muslimi, buddhalainen ja ateisti. Heiltä kaikilta oli kuollut lähimmäinen, kuka omankäden kautta, kuka lapsena, kuka vanhuuteen. Kaikki paitsi tämä ateisti, olivat tunteneet surua ja itkeneet omaisiaan, tehneet surutyönsä. Tämä ateisti oli menettänyt isoäitinsä, johon hänellä ei ollut kovin läheisiä suhteita. Ei surua, ei kaipuuta, ei itkua. Isoäiti oli vain etäinen ihminen, jonka oli aika kuolla ja maatua.
Yksi surunaihe tällä ateistilla oli ollut lapsena. Lemmikkikanan kuolema oli liikuttanut tämän ateistin tunteita. Ei ihme, jos viiltelemällä nuori ihminen huutaa turvaa ja rakkautta.
(nimimerkki Henki ja tiede karkuteillä,
Ilkka 20.5.2004 koko kirjoitus)
Siis ateisti on yhtä kuin a) tunteeton b) saatananpalvoja? Muita yleisönosastokirjoituksia silmäilemällä tulee kyllä vakuuttuneeksi, ettei poikkeavasta maailmankatsomuksestaan kannata ainakaan omalla nimellä huudella. Harvoin kristitytkään käyttävät omaa nimeään. On tainnut jäädä myös hivenen vieraaksi koko ateismin käsite. Kuka jaksaisi selittää, että jos ihminen ei palvo mitään jumalia, hän ei palvo myöskään Saatanaa? Asia selvitetään kyllä viiltelyartikkelin kainalojutussa, samoin kuin se, ettei viiltely liity yksinomaan saatananpalvontaan, joten nimimerkki taitaa olla vain huono keskittymään lukemaansa.
Tästä kirjoituksesta viehätyin sen mainion retoriikan vuoksi:
Seksihulluuteen sairastunut Suomi on märkiviä paiseita täynnä. Pornofilmit, erotiikkamessut, seksikaupat ja sadomasokistit ilmaisevat selvästi taudin kuvan. Se, mitä ennen paheksuttiin on nyt hyväksyttävää. Puhutaan rohkeudesta, kun on kyse rivoudesta. Puhutaan aikuisviihteestä, kun on kyse irstaudesta.
--- On kysymys rakkaasta koti-Suomesta, sen tulevaisuudesta ja voimasta. Sairas, joka ei ymmärrä olevansa sairas tarvitsee apua.
(nimimerkki Majakka, Ilkka 20.5.2004 koko kirjoitus)
Jos edellinen kirjoittaja sortui epäuskottavan tarinan kertomiseen, tällä kirjoittajalla on sana hallussa! Niin, pienissä piireissä ei kannata kertoa työkavereilleen aborteistaan, tai tämä pian äimistelee sitä mielipidepalstalla hyvästä sanomasta lohtua saaneen ja Ilmajoen katsastuskonttoriin pettyneen kirjoitusten kyljessä. Pahimmassa tapauksessa koko kotikylä tunnistaa sinut nimimerkistä huolimatta.
Juuri tuo nimimerkkien takaa huutelu ärsyttää: mitä älyttömämpiä väitteitä voi esittää vihaisella äänellä ja aivan tosissaan; kirjoittaa "sinä anoppini, kiitos näistä vuosista jotka olet tehnyt perheellemme helvetillisiksi" tai haukkua juoruilevat naapurit. Se tekee koko mielipidepalstasta enemmän sosiaalipornoa tihkuvan purkautumiskanavan kuin mielipidevaikuttajan.
Heh, kuin blogiyhteisömme ikään.
Laura 20.05.04 13:03